Bezsenność – jak szybko zasnąć. Skuteczne metody na sen

23 Paź

Jedni narzekają, że nie mogą spać, inni chcieliby mieć ten kłopot, gdyż wiecznie na wszystko brakuje im czasu. W rzeczywistości jednak bezsenność jest niebezpieczną dolegliwością, która może prowadzić do zdecydowanie poważniejszych problemów zdrowotnych. Dlatego osoby, które na nią cierpią, powinny jak najszybciej odpowiednio wcześnie i w odpowiedni sposób, interweniować.

Bezsenność – co to jest?

Bezsenność to dolegliwość, która polega przede wszystkim na zbyt krótkim i w dodatku nieregenerującym śnie. Prowadzi do zdecydowanego obniżenia sprawności organizmu w ciągu dnia. O bezsenności można jednak mówić tylko w określonych sytuacjach – kiedy problemy z zasypianiem występują minimum trzy razy w tygodniu przez co najmniej miesiąc.

Wyróżnia się trzy rodzaje bezsenności, którą dzieli się ze względu na czas trwania: bezsenność przygodną (trwa do kilku dni), krótkotrwałą (do trzech tygodni), a także przewlekłą.

Mówi się, że kobiety częściej cierpią na bezsenność niż mężczyźni. Z badań wynika, że osoby przed 24 rokiem życia rzadko zgłaszają problemy ze snem. Jednak u osób po 65 roku życia bezsenność pojawia się bardzo często.

Warto pamiętać, że nieświadome wybudzanie się w czasie snu jest czymś zupełnie normalnym. Bezsenność jest dopiero wtedy, kiedy osoba, która się z nią boryka, ma kłopoty z zasypianiem, trudności w utrzymywaniu snu, zbyt wcześnie budzi się rano, a sen ten nie zapewnia odpoczynku ani odprężenia.

Warto w tym miejscu wspomnieć o melatoninie, która jest substancją naturalnie występującą w organizmie. Wydziela się po zapadnięciu zmroku. Nazywa się ją hormonem ciemności. Wytwarzana jest w skupisku komórek położonych głęboko w mózgu. Kiedy więc robi się ciemno, uaktywnia się produkcja tego związku chemicznego. Przy odpowiednio wysokim jego poziomie, człowiek robi się coraz bardziej senny. Najwyższy poziom melatoniny obserwuje się w godzinach między 24 a 3 nad ranem. Niedobór melatoniny można bez problemu uzupełnić. Wystarczy kupić ją w postaci tabletek. Dziś wybór takich produktów jest całkiem duży, więc nikt nie będzie miał z tym żadnego problemu.

Przyczyny

O przyczynach bezsenności można właściwie mówić bardzo długo. Jest ich dość dużo. Warto natomiast wspomnieć o tych najważniejszych, z którymi być może i my stykamy się na co dzień, w ogóle nie mając tego w swojej świadomości.

Jedną z przyczyn bezsenności są zaburzenia psychiczne. Chodzi tu o takie stany jak depresja, psychoza, czy po prostu zaburzenia lękowe.

Drugą przyczyną może być zespół niespokojnych nóg. Dolegliwość tę się leczy. Z kolei brak jakiejkolwiek reakcji sprawia, że organizmowi nie tylko brakuje snu, ale też jest podwójnie osłabiany. Wywołuje to szereg kolejnych dolegliwości i ogromny dyskomfort.

Czasem na zaburzenia snu wpływ mają stosowane leki. Szukając więc przyczyny bezsenności, warto sprawdzić, jakie leki i na co się zażywa. W razie potrzeby, należy skonsultować to z lekarzem.

Niektórzy cierpią na bezdech w czasie snu, a to automatycznie wpływa na bezsenność. Z tym problemem też należy skonsultować się ze specjalistą. Dolegliwość ta jest zdecydowanie niebezpieczniejsza niż sam brak snu.

Niekiedy do bezsenności przyczynia się po prostu codzienne życie. Chodzi tu o przeżywanie przeróżnych życiowych zdarzeń, o emocje, stres czy jakieś obawy.

Osoby, które mają bezsenność, często nie są świadome chorób, z jakimi zmaga się ich organizm, a to właśnie one przyczyniają się do takiego stanu. Może to być na przykład niewydolność serca czy nadciśnienie tętnicze. Wielu ma astmę, która też przyczynia się do takich dolegliwości lub nadczynność tarczycy. Czasem jest to tylko zgaga, która daje się na tyle we znaki, iż prowadzi do trudności z zasypianiem i snem w ciągu nocy.

Zaobserwowano również, że do bezsenności może prowadzić menopauza. Kobiety, które ją przechodzą, mogą mieć problemy ze snem.

Gdyby tak się dłużej zastanowić, byłoby można z pewnością wymienić jeszcze kilka innych przyczyn. W końcu każdy człowiek jest inny, każdy reaguje na różne sytuacje w inny sposób. Każdy organizm może zachowywać się inaczej. Jednak najważniejsze zostały już wymienione.

Sposoby na bezsenność – jak szybko zasnąć

Chcąc rozpocząć skuteczną walkę z bezsennością, trzeba w pierwszej kolejności zdiagnozować, co tak naprawdę się do niej przyczynia. Często w takiej sytuacji wystarczy wyeliminować czynnik powodujący te utrudnienia, aby móc automatycznie powrócić do dobrej formy, dobrego snu. Zdarza się natomiast, że nie jest tak łatwo tę przyczynę wyeliminować. Wówczas, jeżeli oczywiście ma to faktycznie pomóc, zaleca się terapie z psychologiem czy psychiatrą.

Niektórzy wybierają drogę na skróty i tym samym decydują się na stosowanie środków nasennych lub po prostu preparatów wspomagających zasypianie. Tylko dzięki nim budząc się rano, mogą czuć się wypoczęci. Trzeba natomiast pamiętać, że nie jest to rozwiązanie problemu, a jedynie łagodzenie jego skutków.

Mówi się często, że walcząc z bezsennością, nie należy skupiać się tylko na jednej metodzie. Najlepiej je łączyć, jak chociażby tabletki i inne środki farmakologiczne z leczeniem psychoterapeutycznym. Dobrym przykładem jest terapia behawioralno-poznawcza.

Ponadto chcąc lepiej zasypiać i dobrze spać w nocy należy zadbać o właściwą higienę snu. Co to oznacza? Chodzi o to, aby usunąć wszelkie urządzenia elektroniczne z sypialni, wyłączyć telefony komórkowe, usunąć źródła światła, a przed snem wywietrzyć pomieszczenie. Należy też przed snem spożywać lekkostrawne dania.

Podsumowując, bezsenność to bardzo dokuczliwa dolegliwość, która może prowadzić do wyniszczenia organizmu, złego samopoczucia w ciągu dnia i obniżenia odporności. Może wywołać szereg bardziej i mniej niebezpiecznych chorób. Należy wobec tego, jak najszybciej zdiagnozować jej przyczyny i odpowiednio na nie działać. Co prawda może wydawać się to bardzo trudne, ale tak wcale być nie musi. Z pomocą specjalisty można w końcu rozwiązać tę zagadkę, a co za tym idzie, znaleźć na problem skuteczne rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *