Dieta bezglutenowa – naprawdę skuteczna?

28 Wrz

Dieta bezglutenowa jest zalecana przede wszystkim osobom, które nie tolerują glutenu. Wiąże się z szeregiem wyrzeczeń, bo wyklucza z codziennego jadłospisu produkty zawierające ten właśnie składnik. W takim razie jakie produkty można spożywać, a których należy unikać? I czym właściwie jest ten gluten, o którym tak dużo się mówi, a nie wszyscy do końca go znają? Warto dowiedzieć się na ten temat czegoś więcej.

Czym jest gluten?

Gluten to mieszanina białek, które są zawarte w pszenicy, życie i jęczmieniu. Zboża, które zawierają dużą ilość glutenu, są chętnie wykorzystywane w przemyśle piekarniczym. Wynika to z tego, iż pieczywo wypiekane z użyciem tych mąk jest bardziej elastyczne, lżejsze i mniej zbite. Aktualnie dodaje się go do wędlin, przypraw, żywności wysoko przetworzonej. Pytanie wobec tego – czy gluten jest zdrowy, a może szkodzi organizmowi? Na pewno unikać go muszą osoby obarczone takimi chorobami jak celiakia i Duhringa. Należy pamiętać, że gluten jest jednocześnie głównym alergenem pokarmowym. Jeżeli ktoś jest uczulony na gluten, praktycznie objawy tego stanu pojawią się natychmiast. Wówczas mogą występować problemy z oddychaniem, czy zmiany skórne. Niektóre osoby mogą być tylko nadwrażliwe na gluten. Objawy, jakie towarzyszą nadwrażliwości to: bóle brzucha, egzema, bóle głowy, uczucie ciągłego zmęczenia, uczucie splątania, biegunka, wzdęcia, zaparcia, anemia, drętwienie i ból kończyn, osłabienie, pieczenie w przełyku, nudności, uczucie przelewania w jelitach czy zapalenie języka.

Polecamy: Dieta Dukana. Czy warto jej ufać?

W związku z powyższym, gluten nie jest wartościowym białkiem pod względem pokarmowym. Trzeba koniecznie podkreślić, że jest ubogi w aminokwasy. Tak naprawdę składa się przede wszystkim z proliny i glutaminy. Należy natomiast podkreślić, że gluten ma niecodzienne właściwości. To dzięki niemu chociażby chleb jest taki miękki i sprężysty.

Dieta bezglutenowa – co jeść, a czego nie

Osoby, które muszą stosować dietę bezglutenową lub po prostu chcą, powinny unikać szeregu produktów spożywczych. Mogą jeść tylko określone. Dlatego sporządzono specjalne tabele, w których uwzględnia się zarówno te produkty, które można jeść, jak i te, których powinno się unikać.

Produkty glutenowe to – pszenica, orkisz, samopsza, płaskurka, pszenżyto, żyto, jęczmień, owies, mąka, kasza manna, kuskus, pęczak, mazurska i perłowa, musli, gotowe kaszki błyskawiczne, pieczywo, makarony, pyzy, kopytka, naleśniki, ciasta, ciastka, wyroby cukiernicze z mąki. Poza tym na liście należy uwzględnić produkty mleczne jak – napoje mleczne z dodatkiem sodu jęczmiennego, a także z ziarnami zbóż. Gluten obecny jest w – oleju z kiełków pszenicy, warzywach panierowanych, smażonych z bułką tartą, kawie zbożowej, kakao owsianym, napojach słodzonych sodem jęczmiennym i piwie. Gluten zawiera – sos sojowy, każda zupa zaprawiana mąką, zupa z makaronem lub lanym ciastem.

Dieta bezglutenowa pozawala jeść szereg produktów, a wśród nich są takie jak – zbożna naturalne bezglutenowe (ryż, kukurydza, gryka, proso, amarantus, komosa ryżowa), kasze, płatki i mąki ze zbóż, skrobia kukurydziana, skrobia ziemniaczana, mąka z tapioki, pieczywo i makarony z mąki bezglutenowej, chrupki kukurydziane, płatki kukurydziane, wafle ryżowe. Poza tym na liście produktów, które można spożywać, są – świeże nieprzetworzone mięso, ryby i jaja, mleko, jogurty, kefir, maślanka, ser biały i żółty. Można też stosować wszystkie tłuszcze poza tymi z kiełków pszenicy. Dieta bezglutenowa łączy w sobie wszystkie warzywa zarówno świeże, jak i mrożone czy konserwowe, ale bez dodatków. Podobnie listę produktów bezglutenowych wypełniają wszystkie owoce świeże, mrożone i kandyzowane. Dieta bezglutenowa obejmuje też następujące produkty – cukier, dżem, miód, landrynki, ciasta i ciastka upieczone na produktach bezglutenowych, kisiele, budynie z mąki ziemniaczanej.

Należy także pamiętać, że są produkty, które mogą, choć nie muszą zawierać gluten. Oto i one – zboża bezglutenowe, które są produkowane w zakładach przetwarzających zboża glutenowe, wędliny, konserwy mięsne i rybne, kiełbasy, parówki, kaszanki, gotowe hamburgery, pulpety, jogurty, maślanki smakowe, napoje jogurtowe, produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, serki topione, śmietana z zagęstnikami, niektóre sery żółte, gotowe twarogi do serników, majonezy, sosy, gotowe sałatki, przeciery pomidorowe, niektóre fasole w puszkach, produkty wegetariańskie sojowe, owoce suszone, wsady owocowe, gumy do żucia, żelki, nadziewane cukierki, batony, gotowe budynie, lody, czekolady, chipsy. Na liście produktów, które mogą zawierać gluten, znaleźć można takie jak – tanie kawy rozpuszczalne, czekolada do picia, napoje owocowo-warzywne, alkohole z dodatkami smakowymi, jarzynki typu vegeta, mieszanki przypraw, musztardy, keczupy, wszelkiego typu sosy w proszku, dipy i dresingi, zupy w proszku, a nawet niektóre kostki bulionowe. Wybierając się na zakupy, trzeba wobec tego zachować ostrożność i uważnie przyglądać się poszczególnym produktom znajdującym się na półkach i w lodówkach. Należy zwracać uwagę także na oznaczenia znajdujące się na opakowaniach.

Podsumowanie

Gluten ma swoje zalety, ale i wad też mu nie brakuje. Dlatego nie każdy organizm go toleruje. Z tego właśnie powodu niektórzy muszą szczególnie uważać na to, co jedzą, z jakich produktów przygotowują swoje posiłki. Powyżej przedstawiona lista produktów bezglutenowych, zawierających gluten i tych, które mogą go zawierać, pomoże w ustaleniu swojego codziennego menu. Dziś nie ma najmniejszego problemu z kupnem produktów bezglutenowych. Są łatwo dostępne w marketach. Mają już swoją półkę. Wiele osób decyduje się na dietę bezglutenową nie z powodu nietolerowania tego składnika, ale w celu utraty zbędnych kilogramów. Pytanie tylko, czy dieta bezglutenowa działa w tym zakresie? Zwolennicy tej metody uważają, że osoby, które jedzą wyłącznie produkty pełnoziarniste, każdego dnia dostarczają do swojego organizmu aż 400 dodatkowych kalorii. Z tego też powodu ich waga wzrasta. Niektórzy uważają, że eliminując produkty glutenowe, można stracić zbędne kilogramy i tym samym uatrakcyjnić swoją sylwetkę. Pytanie tylko – jak długo osoba odchudzająca się tą metodą będzie w stanie rezygnować z produktów glutenowych, a także czy, jeżeli powróci do standardowego jedzenia, glutenowego, przynajmniej w części glutenowego, waga nie wzrośnie? Wiele zależy od organizmu, ale zwykle prowadzi to do efektu jo-jo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *