Dieta Dukana

Dieta Dukana. Czy warto jej ufać?

Szczupła sylwetka jest chyba marzeniem prawie każdego człowieka, a w szczególności kobiet. Z reguły właśnie kobieta o takiej figurze jest postrzegana, jako atrakcyjna. Nic w takim razie dziwnego w tym, że tak wiele pań rozgląda się za skutecznym sposobem walki z kilogramami. Niektóre decydują się na suplementy, inne na intensywne ćwiczenia. Mało która zna tajemnicę skutecznego odchudzania – diety. Ale czy dieta Dukana naprawdę skuteczna? Pytanie jest trudne dla tych, które nie mają pojęcia o tym, na czym konkretnie polega.

Odchudzanie oraz dieta Dukana

Odchudzanie nie jest prostą sprawą, ponieważ nie wszyscy wiedzą, jak się za to zabrać. Należy pamiętać, że każdy organizm jest inny i zupełnie inaczej reaguje na różne diety, ćwiczenia i pozostałe metody. W związku z tym te wszystkie recepty na szczupłą sylwetkę nie zawsze sprawdzają się w stu procentach. Jak jest z dietą Dukana? Na czym polega i kto będzie z niej zadowolony? Okazuje się, że zdaniem twórcy, dieta działa na każdego, ale tak naprawdę po dogłębnej analizie zasad i opinii można ustalić, jak jest w rzeczywistości. Dietę Dukana opracował znany we Francji dietetyk Pierre Dukan.

Pierwsza faza tej diety trwa 5 dni. Nie tylko odchudza, ale również oczyszcza organizm. Jej długość tak naprawdę zależy od oczekiwanego spadku wagi. Kształtuje się to następująco:

Do 5 kg – 0,5-1,5 kg w 2 dni.

Do 10 kg – 1,5-2,5 kg w 3 dni.

Do 20 kg – 1,8-3 kg w 5 dni.

Do 40 kg – 3 kg w 7 dni.

W tym czasie można jeść cielęcinę, wołowinę, drób, ryby, owoce morza, nabiał. Mięso powinno się gotować, piec i grillować. Należy unikać tłuszczu – masła, oleju, oliwy. Zioła, jakie trzeba dodawać do potraw to tymianek, natka pietruszki, cebula, czosnek, odrobina soli i musztardy. Pić można herbatę i kawę ze słodzikiem oraz napoje gazowane light.

Druga faza odchudzania ma już doprowadzić do uzyskania wymarzonej wagi. Trwa tyle, ile potrzeba, aby osiągnąć swój cel. W tym czasie można wprowadzić do diety warzywa. Po okresie urozmaiconym, będzie trzeba powtórzyć okres proteinowy. Faza powinna trwać 5 dni. W drugim etapie odchudzania można sobie pozwolić na wszystkie te produkty co w fazie pierwszej, plus pomidory, ogórki, rzodkiewkę, szpinak, brokuły, szparagi, kapustę, pieczarki, pory, seler, cukinię, paprykę i marchew. Warzywa najlepiej jeść surowe lub ewentualnie gotowane.

W trzecim etapie odchudzania według diety Dukana dochodzi do utrwalenia wagi. W tym momencie osoba odchudzająca się może sobie pozwolić na zdecydowanie więcej, na większe urozmaicenie. Jednak musi pamiętać o tym, aby jeden dzień w tygodniu powrócić do diety z etapu pierwszego. Za to dwa razy w tygodniu można pozwolić sobie na dwudaniowy obiad i to nawet z kieliszkiem wina i deserem. Długość trzeciego etapu zależy od tego, ile utracono kilogramów. A więc jeżeli przykładowo waga spadła o 7 kg, to trzeba tę cyfrę pomnożyć przez 10. Wówczas wychodzi 70 dni diety. To ma ochronić przed efektem jo-jo. W tym czasie jeść można wszystko to, co w poprzednich etapach plus jedną porcję owoców, oprócz bananów, winogron, czereśni i wiśni, a także dwie kromki chleba pełnoziarnistego oraz plaster sera żółtego dziennie. Dwa razy w tygodniu można też sobie pozwolić na makaron, ryż, kasze, ziemniaki, warzywa strączkowe czy wieprzowinę.

W czwartym etapie diety należy stabilizować wagę. Należy wobec tego wybierać tylko zdrowe produkty i to w umiarkowanych ilościach. Niestety trzeba jeszcze pamiętać o jednym dniu w tygodniu diety białkowej z pierwszego etapu.

Efekt jo-jo w diecie Dukana

Zdaniem twórcy, dieta nie przyczynia się do efektu jo-jo. Trzeba tylko poważnie potraktować trzeci etap, w którym wyraźnie mówi się o tym, aby uważnie przemnożyć ilość utraconych kilogramów przez 10 i przez tyle dni stosować dietę. Jednak różnie się mówi. Niektórzy postępując nieuważnie doświadczają problemów po zakończeniu odchudzania, waga wzrasta i piękny wygląd, szczupła sylwetka znowu staje się tylko marzeniem. Niekiedy wzrost wagi jest niemal podwójny, co może prowadzić bardziej do załamania, niż do radości. Wówczas całe to zamieszanie związane z odchudzaniem, stosowaniem diety, wiąże się tylko ze stratą czasu.

Niebezpieczna dieta Dukana

Z opinii niektórych osób wynika, że dieta Dukana jest niebezpieczna. Pomimo wielu zalet, jaką jest chociażby utrata kilogramów, ma ona niekorzystny wpływ na nerki i mózg. Jest również bardzo uboga w witaminy i minerały. Tak duża ilość białka źle wpływa na funkcjonowanie organizmu. To prowadzi do szybkiej utraty kilogramów. Nie można powiedzieć, że dieta Dukana jest zdrową dietą, która umożliwia zdrową i bezpieczną utratę wagi. Dlatego nie wszyscy mogą stosować tę dietę. Niektórym się jej kategorycznie zabrania. Trzeba w związku z tym bardzo poważnie zastanowić się nad jej stosowaniem. Warto wcześniej sprawdzić stan swojego zdrowia, może nawet temat przedyskutować z lekarzem. W każdym razie należy mieć w świadomości fakt, iż dieta ta wcale nie jest zdrowa i może bardziej przyczynić się do strat, niż do satysfakcjonujących efektów.

Podsumowując, dieta Dukana jest bardzo popularna. Dużo się o niej mówi przede wszystkim w Internecie. Okazuje się natomiast, że nie wszyscy ją polecają, pomimo iż przyczynia się do szybkiej utraty kilogramów, to jednak dzieje się to kosztem organizmu, kosztem zdrowia. Organizm przez niedobór ważnych dla niego witamin i minerałów przestaje prawidłowo funkcjonować. Mówi się, że nie prowadzi do efektu jo-jo, ale tak naprawdę wiele osób tego efektu doświadczyło. Właściwie trudno jest powiedzieć, czy warto zaufać tej diecie. Cieszy się pozytywnymi opiniami wielu osób, ma też dużo negatywnych. Wiele zależy od organizmu, od oczekiwań osoby, która zamierza się odchudzać. Nie można wobec tego podjąć decyzji za kogoś, ani też sugerować właściwego postępowania. Decyzja jest sprawą indywidualną, a więc niech każdy sam ją podejmie.

O autorze Oliwia Leszczynska

Oliwia Leszczynska jest dietetykiem i ekspertem w zakresie korekcji wagi, prowadzi szkolenia grupowe w trybie offline i online w zakresie żywienia, a także jest założycielką społeczności konsultantów żywieniowych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *